Psicòloga al Col.legi Hernàndez de Vilanova de Castelló i al Gabinet Psicopedagògic Municipal d’Alfafar, atenent alumnes amb necessitats educatives especials i amb dificultats d’aprenentatge, orientant l’alumnat cap a la millora del rendiment acadèmic i col·laborant amb les famílies en Escola de Pares.
També he treballat amb persones immigrants al Centre Comarcal de Serveis Interculturals de la Mancomunitat de l’Horta Sud a Torrent, i a la Fundació Cepaim de València, assessorant els usuaris/usuàries sobre el funcionament i els recursos de les diferents institucions del nostre país, exercint com a responsable del Centre d’Acollida Humanitària i donant tallers de participació social i d’integració sociolaboral.
Que l’aprenentatge de capacitats i habilitats emocionals ens ajuda a conéixer i regular les nostres pròpies emocions i les dels altres a l’hora d’afrontar les situacions del dia a dia. I que, si desenvolupem estes habilitats, necessàries i imprescindibles per a la vida, amb tota certesa, ens dirigirem cap a l’èxit, tant personal com social i professional..
Em fa concloure que molts dels problemes que tenien eixos xiquets, xiquetes o adults, amb els quals he tractat, eren, en part, a causa d’una mancança en habilitats emocionals:
> No sabien reconèixer ni regular ni expressar les seues emocions: alegria, plaer, ràbia, disgust, por, angoixa, tristor, pena…, bé perquè ningú no els ho havia ensenyat, o bé perquè varen aprendre des de menuts que calia reprimir-les per a ser acceptats socialment.
> No podien expressar el que sentien o el que sabien per falta de confiança i seguretat en ells mateixos/es, o per falta d’habilitats en la comunicació.
> No eren capaços d’adquirir nous coneixements perquè el seu nivell per escoltar era baix.
Esta mancança en habilitats emocionals conduïa, en la majoria dels casos, a un baix rendiment escolar, dificultats d’aprenentatge, conductes disruptives, mala adaptació a la societat, etc.
Els xiquets, xiquetes i adults que triomfaven no eren els que tenien major coeficient d’intel·ligència, sinó que eren els que mostraven major capacitat i domini de les destreses emocionals.
APRENDRE A GESTIONAR LES NOSTRES EMOCIONS
La necessitat d’educar xiquets, xiquetes, adolescents, joves i adults en l’aprenentatge, reconeixement, expressió i gestió de les seues emocions i les dels altres. Això és, entrenar-los en el desenvolupament de la INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL, concepte definit pel psicòleg nord-americà Daniel Goleman com “la capacitat de reconéixer els nostres propis sentiments i els dels altres, de motivar-nos i de gestionar bé les emocions, en nosaltres mateixos i en les nostres relacions”.
EDUCACIÓ EMOCIONAL
L’educació es clau per a aprendre a ser una persona intel·ligent emocionalment. I es pot entrenar en el desenvolupament de competències emocionals, és a dir, en l’adquisició de capacitats i habilitats per a gestionar adequadament les pròpies emocions i també les dels altres. L’estratègia per a desenvolupar les competències emocionals és l’EDUCACIÓ EMOCIONAL.
DÈFICIT DEL SISTEMA EDUCATIU EN EDUCACIÓ EMOCIONAL
El nostre sistema educatiu està mancat en matèries d’educació emocional, ja que no aposta íntegrament per l’educació en emocions. Sols, i de manera transversal, dins de l’Educació per a la Salut – Educació en Valors es donen algunes pinzellades a l’immens món de les emocions, però s’hi queda curt, no és suficient.
ENTRENAMENT EN EMOCIONS
Oferir formació en educació emocional, oferir entrenament en habilitats i capacitats que desenvolupen la intel·ligència emocional i que, els que es beneficien d’este entrenament, aprenguen sobre el seu món emocional, el regulen i puguen avançar, evitant obstacles amb seguretat i fermesa, creant, en un futur, una societat amb principis i valors més humans.
PER A TOTA PERSONA INTERESSADA A MILLORAR
LA SEUA SALUT, BENESTAR I QUALITAT DE VIDA
El projecte va dirigit a xiquets, xiquetes, adolescents, joves i adults. Els que hi participen compartixen una experiència enriquidora per entrenar la capacitat de gestionar les seues emocions, sentiments i estats d’ànim, de manera que milloren el seu poder personal, augmenten l’empatia, l’autoestima, la cohesió social i la qualitat de vida, tant pròpia com la de les persones que estan al seu voltant.
Si aprenem a expressar les nostres emocions de forma constructiva i ens impliquem en relacions afectuoses i respectuoses amb els altres, molt probablement evitarem la depressió, l’agressivitat i altres problemes més greus.
TALLERS, JOCS I ACTIVITATS
Mitjançant tallers lúdics i educatius, els continguts dels quals es basen en jocs i en dinàmiques de participació.
El que es pretén és:
· Educar i enfortir l’autoestima.
· Transmetre valors i crear eines perquè els participants aprenguen a conéixer-se i puguen avançar cap a relacions respectuoses amb els altres.
· Crear un espai participatiu, per tal de treballar en grup i entendre que tots i totes som diferents i únics; un espai creatiu, per fomentar la imaginació i l’espontaneïtat; i un espai reflexiu, per generar, després de cada activitat, moments de reflexió i d’anàlisi, fent ús del pensament crític constructiu.
AL TEU CENTRE O AL TEU ESPAI
Els tallers es duran a terme a col·legis i IES (públics, concertats i privats), en centres d’Educació Infantil, en centres d’Educació Especial, en les AMPA (Associacions de Mares i Pares d’Alumnes), en Escoles d’Adults i en entitats formatives/lúdiques/culturals (centres d’estudis, biblioteques, ludoteques, centres juvenils, cafeteries culturals...).
Col·legis, centres i entitats de la ciutat de València i de municipis de la seua àrea metropolitana.
Em desplace als diferents centres a oferir este servici i és allí on es desenvolupen els tallers en una sala, aula o espai destinat a la realització d’activitats.
LA IDEA
LA VÍA
EL PROBLEMA
LA SOLUCIÓ
PER A QUI?
COM ES FA?
ON ES FA?
TALLERS
Enfocats a diferents temàtiques: des d’aprendre a conéixer-se u mateix fins aconseguir relacions afectuoses amb els altres. Estan adaptats a diferents edats: xiquets i xiquetes, adolescents, joves, famílies (pares i mares), docents i adults en general.
EM CONEC PER DINS I APRENC A VOLAR
Entrenament en Consciència Emocional
Recorregut vivencial a través d’activitats i jocs per aprendre a percebre, identificar, posar nom a les nostres emocions i adquirir la confiança necessària per a viure la pròpia vida, per a ser la millor persona que podem arribar a ser: Creativa, Autònoma, Pacífica i Amorosa. Vols ser una persona CAPA?.
ELS COLORS DE L’EQUILIBRI I LES SEUES FONTS D’ENERGIA EMOCIONAL
Entrenament en Regulació Emocional
Adquirim estratègies per a regular i gestionar les nostres emocions, i així podem prevenir conflictes i sentir-nos millor. Aprenem a generar-nos emocions positives, a mantenir la calma, a respirar i a relaxar-nos. Idees per a un bon ús de l’energia emocional. A quina font d’energia emocional et connectes normalment?
VALORANT-ME I CUIDANT-ME A MI MATEIX/A
Entrenament en Autonomía Emocional
Per a favorir la pròpia imatge positiva, per a valorar les pròpies capacitats i limitacions, per a expressar el que cadascú i cadascuna sent cap a si mateix/a i cap als altres, etc. Aprenem a defendre’ns intentant no fer mal als altres. I tu, tens punxes? Les portes sempre amb tu?
JO SÓC LES MEUES RELACIONS
Entrenament en Habilitats Socio-emocionals
Adquirim, amb el joc, habilitats que faciliten una millor relació amb l’altre i l’altra, que ens permeten reivindicar els nostres drets sense negar els dels altres i que faciliten la solució de problemes. Construïm relacions basades en la col·laboració, el respecte i el creixement mutu…De quin tipus són les teues relacions?
HABILITATS PER A LA VIDA. SEMBRE FELICITAT
Entrenament en Habilitats per a la Vida i el Benestar
Coneixem habilitats i recursos que ens ajudaran a superar millor els reptes quotidians i a organitzar la nostra vida de forma saludable i equilibrada. Creem espais on la felicitat, com a planta delicada que és, pot créixer cada vegada més. Quina és la teua fórmula de la felicitat?